Programowanie na Androida – podstawowe informacje

Android to niewątpliwe jedna z najlepszych platform do dystrybucji własnych aplikacji. Sklep Google Play skupia wielkie ilości zarówno programistów jak i konsumentów. Rozpoczynamy kurs, w którym postaram wyjaśnić podstawy programowania na Androida. Mile widziana jest wcześniejsza znajomość języka Java (w takim będziemy pisać nasze aplikacje) lub chociaż w miarę bliźniaczego języka. Im bardziej znamy Javę tym łatwiej będzie pisało nam się aplikacje. W pierwszej części chciałbym przedstawić podstawowe pojęcia, którymi będę się posługiwał:

Java – język programowania, na którym oparta jest część wykonywalna programów na platformę Android.

SDK – Niezbędne biblioteki, które pozwolą skompilować naszą aplikacje oraz rozbudować jej funkcjonalność (np. o mikropłatności) i ewentualnie przetestować ją na emulatorze (jeśli nie mamy własnego urządzenia na tej platformie).

Eclipse – Środowisko pozwalające nam na wygodne pisanie aplikacji oraz projektowanie jej interfejsu. W bardzo łatwy sposób możemy np. przetestować naszą aplikację.

IDE – aplikacja lub środowisko służących do tworzenia, modyfikowania, testowania i konserwacji oprogramowania. Takim IDE jest właśnie Eclipse.

AVD Emulator – emulator urządzenia z systemem Android. Gdy nie mamy własnego urządzenia pracującego pod potrzebnym nam Androidem, możemy uruchomić emulator. Jest on jednak sporo wolniejszy od niejednego smartfona. Testowanie np. gier jest raczej niemożliwe.

XML – znany wielu osobom język znaczników. Jest to sposób projektowanie interfejsu w naszych aplikacjach.

Debugowanie USB – funkcja, która za pomocą kabla USB lub sieci (Debugowanie przez sieć) umożliwia nam np. instalację aplikacji z poziomu komputera oraz odczytywanie logów (zapisków, które otrzymujemy od systemu np. o błędach a aplikacji).

Podstawowe rzeczy, których wymagam, abyśmy mogli rozpocząć wygodne programowanie:

Znajomość podstaw Javy (typy zmiennych, porównywanie ich, jak wygląda klasa w aplikacji, pisanie procedur, zasady działania Javy). Dosyć sprawne posługiwanie się systemem Windows (potrzebne do konfiguracji SDK oraz konfiguracji emulatora).

W dalszej części kursu poznamy procedurę instalacji SDK oraz Eclipse oraz innych narzędzi potrzebnych do skompilowania aplikacji.

Początki programowania na Androida – Java czy Kotlin?

Witajcie w kolejnym odcinku. W ramach tej serii nie miałem na celu pisania kolejnego kursu programowania na Androida, lecz przybliżenie Wam, w jaki sposób ten system działa pod spodem. Ponieważ wiele osób pisało w komentarzach lub do mnie osobiście, że zainspirowałem ich do nauki programowania, postanowiłem zrobić mały wyjątek. Dzisiaj chciałbym Wam mniej więcej nakreślić, na czym polegają różnice pomiędzy Javą i Kotlinem, czyli dwoma językami programowania, za których pomocą możemy tworzyć aplikacje na platformę Android.

Trochę historii

O Kotlinie po raz pierwszy mogliśmy usłyszeć w 2011 roku, kiedy został zaprezentowany przez czeską firmę JetBrains. W założeniu miał to być nowoczesny język w pełni kompatybilny z Javą. Na początku większość programistów po usłyszeniu słowa Kotlin myślała raczej o keczupie niż o języku programowania. Z biegiem lat język ten stawał się coraz bardziej popularny, jednak w przypadku Androida, nie mieliśmy jego domyślnego wsparcia, więc trzeba było liczyć się z pewnymi utrudnieniami. Wszystko zmieniło się w 2017 roku podczas konferencji Google I/O. To właśnie wtedy Google ogłosiło wsparcie dla Kotlina przy tworzeniu aplikacji na Androida.

Oglądając ten fragment teraz, jestem nieco zdziwiony słabością aplauzu – możliwe, że mikrofony słabo wyłapały głos publiczności. Oglądałem tę transmisję na żywo razem z kilkudziesięcioma innymi programistami w wielkiej sali i reakcja większości z nich była niesamowita. Każdy cieszył się tą decyzją, ponieważ Kotlin jest językiem, w którym bardzo łatwo można się zakochać.

Od tego czasu wzrost popularności Kotlina nabrał niesamowitego tempa. Obecnie już prawie nikt nie zaczyna pisania nowych projektów w Javie. Fajnie można to zobaczyć na wykresie prezentującym procentową liczbę projektów Kotlinowych (z podziałem na Androida i wszystko inne).

Źródło:

Dlaczego Kotlin?

Pewnie zastanawiacie się, dlaczego Google zdecydowało się na zastąpienie Javy Kotlinem. Tutaj można wyróżnić dwie główne przyczyny. Pierwszą z nich jest to, że programiści pokochali Kotlina, bo pisze się w nim znacznie przyjemniej niż w wysłużonej już Javie (powiemy sobie o tym więcej za chwilę). Kolejnym ważnym aspektem jest spór prawny pomiędzy Google i Oracle dotyczący wykorzystywanie bibliotek Javy. Mimo pomyślnego wyroku z 2016 roku Google starał się uniezależnić w pewnym stopniu od firmy Oracle. Porzucenie Javy na Kotlina byłoby pod tym względem świetną decyzją. Z perspektywy czasu widzimy, że Google ma się czego obawiać, ponieważ kolejny wyrok nie był już taki przychylny firmie.

Tak więc twórcy Androida mieli wybierać pomiędzy lekko przestarzałym językiem znienawidzonym przez programistów, który dodatkowo może narazić ich na kary finansowe, a nowoczesnym językiem pokochanym przez programistów. Myślę, że wybór był dość prosty

Jarosław Kułak
Jarosław Kułak

Leave a Comment