Twój pomysł na aplikację mobilną - jak zacząć? - Tworzenie aplikacji mobilnych i webowych dla firm

Pod koniec kwietnia prowadziliśmy webinar na temat strategii w startupach. Naszym celem było uświadomienie aspirującym twórcom firm technologicznym, żeby nie rzucali pracy zbyt pochopnie. Dlaczego? Ponieważ szansa na sukces jest znikoma bez odpowiedniego planu.

Spis treści

W tym artykule omawiamy główne zagadnienia poruszane podczas webinaru przez naszych specjalistów – Garetha, Karola i Arka. Trwał on godzinę i był skarbnicą wiedzy na temat pierwszych kroków, które powinien podjąć każdy twórca startupu, zanim zacznie inwestować pieniądze. Oczywiście warto pamiętać, że to porady nie są przeznaczone jedynie dla nowych firm. Każdy znajdzie coś dla siebie. Ruszajmy!

Czym jest startup mobilny?

Startup to szczególny model prowadzenia biznesu. Jego głównym założeniem jest skalowalność – startupy zakładane są po to, aby szybko rosnąć i stawać się znaczącymi przedsiębiorcami na rynku. Sukces startupu mobilnego jest zakorzeniony w stworzeniu aplikacji mobilnej.

Znaczenie tego typu aplikacji rośnie każdego roku, generując obiecujące przychody. Nie jest w takim wypadku zaskakujące, że nowe i stare marki rozważając tworzenie własnych aplikacji. Podczas webinaru, Gareth postanowił podzielić się kilkoma faktami na temat aplikacji mobilnych. Przeciętny właściciel smartfona używa 30 różnych aplikacji każdego miesiąca. Jeśli zaoferujemy odpowiedni produkt – możemy stać się istotnym elementem życia naszych klientów.

Zanim zaczniemy zastanawiać się, jakie kroki musimy podjąć, aby stać się sławnym i bogatym w świecie biznesu opartego na aplikacjach mobilnych, musimy wziąć pod uwagę wiele czynników. Ten artykuł i wspomniany webinar powstały w celu zwiększania świadomości na temat ryzyka, które może być związane z tworzeniem biznesu bez odpowiedniej strategii i wiedzy o rynku, klientach i przeszkodach. Świetny pomysł to zdecydowanie za mało.

Czy to dobry pomysł, aby uruchomić startup w trakcie pandemii?

Poza ogólnymi problemami dotyczącymi każdego przedsiębiorcy obecnie mamy dodatkowy czynnik, który warto rozważyć. Epidemia COVID-19 ma ogromny wpływ na światową ekonomię. Dla niektórych firm może okazać się zabójcza. Inne dostaną szansę, aby rozwinąć skrzydła.

Jaki jest tego powód? Przede wszystkim nasze zmieniające się pod wpływem lockdownu nawyki, które wpływają na wybór marek odpowiadających na nasze aktualne potrzeby. Nie możemy podróżować, chodzić na siłownię czy oglądać filmów w kinie, ale możemy zamawiać jedzenie do domu, kupować sprzęt do ćwiczeń w sieci czy płacić za subskrypcję w aplikacji do streamingu wideo. Kluczem jest dać klientom możliwość skorzystania z naszych produktów czy usług bez wychodzenia z domu. Oferując aplikację mobilną z taką funkcją, zagwarantujemy sobie przewagę również po epidemii – tak jak wspomnieliśmy, rynek aplikacji rośnie każdego roku.

Które branże szczególnie odczują wpływ obecnego globalnego kryzysu? Jednym z przykładów są oczywiście produkty ochronne. Wzrost w wymiarze kilkuset procent zaobserwowano także w usługach telemedycznych i sprzedaży akcesoriów treningowych. Dostarczanie jedzenia przez bary, restauracje, ale także supermarkety dowożące zakupy pod drzwi to także żadna niespodzianka. Aplikacje zakupowe oraz te związane z usługami kurierskimi zdobywają rozgłos wśród konsumentów, którzy chcą pozostać bezpieczni w domach, jednak wciąż potrzebują jedzenia i innych niezbędnych produktów.

W takim razie – czy warto uruchamiać startup mobilny podczas pandemii koronawirusa? Odpowiedź nie będzie zaskakująca: to zależy. Jeśli decyzję chcesz podjąć pod wpływem nagłego przypływu kreatywności i nie masz w zanadrzu żadnego planu – lepiej zaczekać. Albo przeczytać resztę tego artykułu i nauczyć się, jak robić to dobrze!

Jak wybrać strategię tworzenia aplikacji mobilnej dla startupu

Pomysł nie wystarczy, aby wystartować z biznesem i osiągnąć sukces w sklepach z aplikacjami. Czy wiesz, że 95% startupów ponosi porażkę już na wczesnych etapach działalności? Historie sukcesów sprawiają, że wierzymy, iż stworzenie tego typu firmy to bułka z masłem. Wszyscy słyszeliśmy o jednorożcach, czyli startupach, które osiągnęły wartość miliarda dolarów. Sposobem na zostanie członkiem tego ekskluzywnego klubu nie jest szczęście, a pomysł poparty dobrym planem i zweryfikowany przez rynek.

Większość startupów, które upadły popełniły jeden zasadniczy błąd – ruszyły wprost do etapu developmentu aplikacji. Nie przechodząc przez właściwy proces, który ma za zadanie ustalić, czy problem, który chcemy rozwiązać, naprawdę istnieje na rynku i się tego domaga. Brak solidnej propozycji wartości oznacza niepowodzenie, gdyż nie znamy swojego rynku, grupy docelowej i misji.

Zamiast tego, wspomniane już firmy chciały znacznie skrócić czas uruchomienia aplikacji, wobec czego ich decydenci postanowili pójść na skróty w procesie walidacji i przystąpić do budowania aplikacji – to częste nieporozumienie w procesie wymyślania produktów mobilnych.

Zanim przejdziesz dalej, zadaj sobie pytanie – czy potrzebuję aplikacji w moim projekcie? Jeśli Twój cel można osiągnąć bez niej, być może w Twoim przypadku inne pomysły będą bardziej korzystne. Natomiast jeżeli aplikacja jest niezbędna, warto zacząć od podstaw.

Propozycja wartości

Powinna być jednym z głównych punktów Twojej strategii biznesowej. Zadanie sobie kilku pytań pomoże określić wartość produktu lub usługi.

Po pierwsze i najważniejsze – jaki rodzaj problemu chcemy rozwiązać dzięki naszej apce? Dowiedz się, w jaki sposób Twoja marka może sprawić, że życie będzie wygodniejsze i po prostu lepsze. Czy będzie ona dostarczać rozrywkę, edukować, inspirować, pomagać ludziom podczas codziennych zajęć? Wiele zadań można zoptymalizować, zautomatyzować lub uprościć dostarczając aplikację z odpowiednim zestawem funkcji.

Następnie zastanów się, jakie korzyści możesz zaoferować swoim potencjalnym klientom. Co dostaną w zamian za ściągnięcie Twojej aplikacji? Tutaj pojawia się kolejne pytanie – dlaczego powinni oni wybrać Ciebie, a nie konkurencję? Odpowiedź to unikalna cecha oferty – coś, co pomoże Ci wyróżnić się w tłumie.

Persony

Aby zrozumieć lepiej swoją grupę docelową, spróbuj opisać kilka person, czyli wyobrażeń Twoich idealnych klientów. Musisz zrozumieć, w jakim celu i z jakiego powodu będą chcieli korzystać z Twojego produktu oraz jakie problemy i bolączki chcą rozwiązać. Jaką wartość zyskają dzięki Twojej apce? To kolejny punkt do analizy.

Podczas naszego webinaru, Arek pokazywał widzom jak używać narzędzi typu canvas do określania person i propozycji wartości. Są to niezwykle przydatne narzędzia do tworzenia strategii startupowej – rekomendujemy zapoznanie się z nimi i używanie ich, gdy planujemy poszczególne etapy naszej biznesowej przygody.

Badania rynku

Ucz się od innych – nie namawiamy do kopiowania, ale warto się przyjrzeć temu, co im wychodzi, a co nie. W ten sposób możemy także określić unikalne funkcjonalności, których nie oferuje nikt inny.

Badanie rynku powinno rozpocząć się od analizy konkurencji. Sprawdź profile w mediach społecznościowych, strony internetowe, recenzje użytkowników w sklepach z aplikacjami i artykuły na portalach branżowych. Poznaj mocne i słabe punkty ich strategii.

Najważniejszym celem jest dostrzeżenie, czego brakuje w branży, w której działasz. W ten sposób dowiesz się, czego nie oferują marki z Twojej niszy – ale Ty możesz. Zanim rozpoczniesz proces produkcji, przygotujesz się na podbój świata aplikacji mobilnych. Musisz tylko opracować plan i świadomie podejmować kolejne kroki.

Wybór platformy: Android vs iOS

Teraz wiesz, jaki jest Twój cel i w jaki sposób chcesz go osiągnąć. Aplikacja jest zaplanowana w najmniejszych szczegółach, aby mogła stać się idealnym rozwiązaniem dla Twoich potencjalnych klientów. Przyszedł czas na zatrudnienie zespołu developerskiego, który przekształca pomysły na apki w rzeczywistość.

W tym artykule skupiamy się na aplikacjach mobilnych, ale warto również rozważyć stworzenie aplikacji webowej. W ten sposób można dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Poza tym niektóre produkty wymagają aplikacji webowej lub strony internetowej, aby dostarczać użytkownikom lepsze doświadczenia z marką i ułatwiać korzystanie z usługi. Porozmawiaj o tym z zespołem, który będzie budował Twoją aplikację – prawdopodobnie podzielą się z Tobą swoimi radami i rekomendacjami.

W każdym razie wybór platformy, na którą stworzymy naszą aplikację, zależy od kilku czynników. Google Play i App Store firmy Apple to dwa znaczące źródła klientów. Stworzenie apki dla obu z nich może wydawać się najlepszą decyzją, ale nie zawsze musi tak być.

Dla przykładu, w Stanach Zjednoczonych urządzenia z iOS dominują, więc jeżeli Twój produkt jest przeznaczony na ten rynek, inwestycja w aplikację na Androida może nie być opłacalna. W Europie jest to zależne od kraju, warto więc wykonać gruntowne badanie rynku, które wcześniej omawialiśmy. Znaj potencjalnych odbiorców, do których chcesz dotrzeć.

Tworzenie aplikacji na Androida i iOS jest różnym procesem. Zachęcamy do pobrania naszego ebooka o budowaniu aplikacji cross-platformowych i natywnych. To obszerny poradnik wyjaśniający, jak różnią się te dwa rodzaje developmentu i jak wpływają one na koszt, czas i rezultat pracy nad projektem aplikacji. Development cross-platformowy może być szczególnie korzystny, gdy chcemy zbudować aplikacje dla Google Play i App Store z wykorzystaniem jednego kodu – to skraca proces i jest nieco tańsze. Rozwiązania natywne są droższe, lecz oferują więcej funkcjonalności i lepszą wydajność.

Pobierz ebooka, aby dowiedzieć się, która z tych metod developmentu będzie odpowiednia dla Twojego biznesu.

Ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej?

Jak więc rozpocząć projekt aplikacji mobilnej? Zatrudniając developerów – zazwyczaj jest to software house z doświadczeniem i wiedzą o startupach. Tego typu firmy wiedzą bardzo dobrze, jak przekształcić pomysł na aplikację w realny produkt.

Wiele czynników wpływa na cenę zbudowania aplikacji mobilnej. Rodzaj apki, ilość funkcji, wspomniana już technologia (cross-platformowa lub natywna), skalowalność i oczywiście budżet klienta oraz oczekiwana data uruchomienia produktu.

Jako doświadczony zespół budujący aplikacje, dzielimy się przemyśleniami na temat kosztu tworzenia oprogramowania mobilnego w oparciu o nasze poprzednie projekty – możesz je znaleźć w artykule „Ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej w 2020 roku?„. To rozbudowany post napisany z myślą o aspirujących założycielach biznesów, aby pomóc im zrozumieć, jak cena developmentu aplikacji może się różnić w zależności od warunków. Zachęcamy do przeczytania!

RAT vs MVP

Podczas itCraftowego webinaru, nasi eksperci dyskutowali o narzędziach do prototypowania, które określali zagadkowymi skrótami. Prawdopodobnie słyszeliście już o MVP, ale czym jest ta druga nazwa kojarząca się z małym gryzoniem?

Minimum Viable Product to znany koncept w branży IT, ale coraz więcej specjalistów z tej dziedziny twierdzi, że nie jest to skuteczne narzędzie dla startupów i nowych firm. Testowanie pomysłu poprzez stworzenie próbki produktu, gdzie zakładamy, że jest to “minimum”, które możemy zaoferować, aby zebrać opinie od użytkowników, jest ryzykowne i nieefektywne. Dlaczego?

Po pierwsze, Minimum Viable Product (“minimalny opłacalny produkt”) nie jest finalnym produktem, który będziemy budować. Gdy pracujemy nad pomysłem na aplikację, zwykle przewidujemy, że będzie miała ona konkretny zestaw funkcjonalności. Porównywanie MVP do pełnowartościowego produktu jest jak porównanie czarnej kawy do ekstrawaganckiej latte z bitą śmietaną i posypką.

Początkowo MVP służył za pole doświadczalne do testowania głównych funkcji aplikacji, jednak w tej chwili traktuje się go jako pierwszą wersję produktu – zwykle ma zbyt wiele funkcjonalności, aby uznać go za Minimum Viable Product, a jednocześnie nie ma ich wystarczająco, aby być produktem właściwym. Ponadto, określenie “minimalny” jest subiektywne – dla każdego potencjalnego użytkownika może to oznaczać coś zupełnie innego.

Jaki jest rezultat sytuacji, w której Minimum Viable Product traci swoje pierwotne znaczenie? Ludzie pracujący nad pomysłem na aplikację zapominają, że ta metoda służy do testowania próbek i iteracji pomiędzy każdą mniejszą zmianą po to, aby otrzymać feedback i wyciągnąć wnioski. Zamiast tego, czasami po prostu przesadzają z rozwojem Minimum Viable Product i używają go jako wersji premierowej długo przed tym, zanim aplikacja będzie gotowa do pokazania światu. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest fakt, że nie zadajemy sobie pytań: co właściwie testujemy i dlaczego to robimy?

Riskiest Assumption Test

Oto kolejna metoda pozwalająca stworzyć pewien rodzaj prototypu. Jak zauważyliśmy na początku tego artykułu, dużo startupów ponosi porażki. Głównym powodem są błędne założenia – po prostu nie znają swojej największej niewiadomej. Niezwykle ważne jest, aby określić najbardziej znaczące założenie i testować je zawczasu.

W ten sposób możemy zredukować koszty inwestycji w zasoby konieczne do zbudowania aplikacji – ponieważ na tej podstawie możemy przewidzieć, które funkcjonalności powinniśmy wprowadzić, a które lepiej sobie odpuścić.

Jak przeprowadzić test najbardziej ryzykownego założenia czyli RAT? Należy zebrać wszystkie założenia – każde z nich będzie miało wpływ na potencjalny sukces aplikacji. Potem weryfikujemy je na podstawie siły tego wpływu – czy jest niski, czy raczej wysoki? Wszystkie założenia o niskiej sile wpływu odrzucamy, aż będziemy mieć to jedno najbardziej ryzykowne. I to je powinniśmy przetestować. Podczas naszego webinaru podzieliliśmy się narzędziem typu canvas, które pozwala określać założenia odnośnie aplikacji mobilnej. Zachęcamy do zapoznania się z nim!

Jednym z przykładów najbardziej ryzykownego założenia może być dowożenie zakupów do starszych obywateli. Czy będą oni korzystać z internetu i aplikacji mobilnej? To potencjalne ryzyko, dlatego trzeba je zbadać. W tym rodzaju testów nie warto marnować czasu – cały koncept oparty jest na małych i szybkich eksperymentach.

Podczas gdy Minimum Viable Product jest używany głównie do tworzenia coraz większej ilości wersji aplikacji, dając nam iluzję linearności produkcji, Riskiest Assumption Test jest skupiony na uczeniu się. Nie trzeba w tym przypadku zbyt mocno przemyśliwać wielu kwestii, najlepiej po prostu użyć dostępnych zasobów i stworzyć próbkę do testów. Można nawet pokusić się o użycie gotowego rozwiązania podobnego do naszego pomysłu. Pytajmy znajomych, stwórzmy ankietę w Google Forms, uruchommy kampanię reklamową w social media – jest wiele sposobów.

Konkluzja jest taka – testować, testować i testować jeszcze więcej! To procedura, która pozwoli nam wyeliminować wiele błędów i potknięć. Wczesne testowanie to kluczowy etap każdego startupowego sukcesu.

Elementy strategii dla finalnej aplikacji

Co zrobisz, gdy aplikacja Twoich marzeń będzie już gotowa? Dodasz ją do sklepów z aplikacjami i będziesz czekać na wielką sławę? W takim razie prawdopodobnie się naczekasz i niewiele z tego będzie. Nie zostawiaj marketingu i działań promocyjnych na ostatni moment. Dodaj je do swojej strategii i szczegółowo zaplanuj.

Design aplikacji

W porządku – to wciąż jest część procesu produkcyjnego. Ale musi być uwzględniony w strategii. Dostarczanie pozytywnych wrażeń i udoskonalanie produktu to klucz do zaangażowania użytkowników, jakiego naprawdę chcemy.

Warto mieć wizję produktu – jak będzie wyglądał? Jakie kolory i typografię zastosujemy? Czy chcemy go uzupełnić o ilustracje lub animacje? Zatrudnij software house z doświadczonym zespołem designerów, którzy się tym zajmą. Telefony komórkowe mają małe ekrany, a aplikacje mobilne działają nieco inaczej niż strony internetowe i aplikacje komputerowe – pamiętaj więc, aby zapytać o design z obszarów UI (user interface) i UX (user experience). To dwa główne komponenty wizualnej strony Twojej aplikacji.

Jeśli nie masz pomysłu na identyfikację wizualną, nie przejmuj się. Grafik z pewnością Ci z tym pomoże. Wszyscy ci eksperci pracują w renomowanych software house’ach, zainwestuj więc we współpracę z jednym z nich. W ten sposób otrzymasz warsztaty, produkcję, design i testy w jednym miejscu. To świetne rozwiązanie dla startupów z określoną sumą pieniędzy i konkretnym czasem na wejście w świat biznesu związanego z aplikacjami.

Strategia monetyzacji

Głównym celem każdej dużej lub małej firmy jest zarabiać pieniądze. To oczywiste, że gdy pracujesz nad aplikacją mobilną, musisz rozważyć wszystkie opcje monetyzacji. Ludzie powinni być oczarowani Twoją wizją, aby chętnie płacili za Twoje produkty lub usługi.

Co możesz zaoferować?

Aplikacje typu freemium – aplikacja darmowa do pobrania, lecz posiadająca zablokowane funkcje wymagające płatności.

– aplikacja darmowa do pobrania, lecz posiadająca zablokowane funkcje wymagające płatności. Aplikacja płatna / premium – ta aplikacja musi zostać zakupiona przez użytkownika w sklepie z aplikacjami. W tym przypadku warto pokazać ludziom, jaka jest wartość produktu, gdyż są oni mniej skłonni zapłacić za apkę zanim będą mogli z niej skorzystać.

– ta aplikacja musi zostać zakupiona przez użytkownika w sklepie z aplikacjami. W tym przypadku warto pokazać ludziom, jaka jest wartość produktu, gdyż są oni mniej skłonni zapłacić za apkę zanim będą mogli z niej skorzystać. Model subskrypcyjny – opłacając miesięczny lub roczny plan, otrzymujemy dostęp do większości funkcji w aplikacji. W ten sposób generujemy regularny przychód.

– opłacając miesięczny lub roczny plan, otrzymujemy dostęp do większości funkcji w aplikacji. W ten sposób generujemy regularny przychód. Zakupy w aplikacji – apka oferuje cyfrowe lub fizyczne aktywa, które mogą być kupowane przez użytkowników. Metoda często spotykana w grach mobilnych.

– apka oferuje cyfrowe lub fizyczne aktywa, które mogą być kupowane przez użytkowników. Metoda często spotykana w grach mobilnych. Reklamy – mogą być wyświetlane wewnątrz aplikacji, co oznacza, że użytkownik nie ponosi kosztów użytkowania produktu. Pamiętaj, aby nie poświęcić części interfejsu użytkownika na reklamy, bo to będzie zniechęcać ich do użytkowania apki.

– mogą być wyświetlane wewnątrz aplikacji, co oznacza, że użytkownik nie ponosi kosztów użytkowania produktu. Pamiętaj, aby nie poświęcić części interfejsu użytkownika na reklamy, bo to będzie zniechęcać ich do użytkowania apki. Sponsoring – relacje partnerskie z inną marką są możliwe, gdy mamy już sporą bazę użytkowników. Sponsor otrzyma dostęp do większej grupy odbiorców i w zamian pomoże nam zainwestować w dalszy rozwój.

Optymalizacja pod sklepy z aplikacjami

Dodanie aplikacji do najpopularniejszych sklepów (Google Play i App Store od Apple) nie wystarczy, aby sięgnąć gwiazd w tym biznesie. W obu przypadkach trzeba zainwestować w konto developerskie pozwalające udostępniać aplikacje, zarządzać nimi i edytować ich profile.

Warto przemyśleć nazwę aplikacji, opis jej najważniejszych funkcjonalności, logo, grafiki reprezentujące jej wewnętrzny wygląd oraz tagi. Używanie słów kluczowych i fraz pomagających ludziom znaleźć naszą aplikację jest tutaj bardzo istotne.

Przemyśl również kwestię promowania apki w social mediach, inwestycji w Google Ads i stworzenia contentu marketingowego. Więcej na temat strategii marketingowych dla aplikacji mobilnych znajdziesz w naszym artykule: „Marketing aplikacji mobilnych – ASO, PPC, porady i triki„.

Wejdź w świat aplikacji mobilnych właściwą drogą!

Aby stać się częścią branży aplikacji mobilnych, trzeba pokonać długą drogę. Jeśli funkcjonalności przez Ciebie oferowane zafascynują ludzi i zachęcą ich do używania Twojej apki – osiągniesz sukces. By to zrobić, musisz planować i ustalać strategię przez cały proces produkcji.

Jeśli nie było Cię na naszym webinarze, który był bardzo pomocny dla aspirujących twórców startupów i biznesowych weteranów – nie martw się. Sprawdź nasze posty blogowe, gdzie dzielimy się ogromem wiedzy i doświadczeń z zakresu tworzenia aplikacji mobilnych i innych produktów software’owych. Pobierz nasz ebook i dowiedz się jeszcze więcej o budowaniu aplikacji z użyciem różnych technologii. Napisz do nas, jeśli masz już w głowie pomysł na projekt i potrzebujesz niezawodnego partnera biznesowego, który pomoże Ci osiągnąć cel.

W itCraft wspieramy wszystkie pomysły na biznes – od wejścia w świat aplikacji, przez dodawanie nowych, lepszych funkcji do istniejącej już apki, po optymalizację procesów biznesowych dla dużych korporacji i przedsiębiorstw. Obserwuj nas, aby być na bieżąco z informacjami o naszych projektach – większość porad udostępniamy zupełnie za darmo. Mamy nadzieję, że ten artykuł będzie przydatny dla wszystkich z Was, którzy chcą wejść w świat aplikacji mobilnych z wyjątkowym pomysłem i jeszcze lepszą strategią wdrożenia go w życie.

Ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej w 2022 roku?

Co roku świat aplikacji mobilnych ulega drastycznym zmianom. Zarówno wschodzące rynki, jak i te stabilne gospodarczo, niesamowicie napędzają ów biznes. Liczba ściągniętych aplikacji znacznie wzrosła od wybuchu pandemii COVID-19 w 2020 roku – w porównaniu z rokiem poprzednim wynik był wyższy o 23%. Według przewidywań serwisu App Annie na kolejne 12 miesięcy, pod koniec 2022 będzie to ponad 45%, a więc ściągniemy 258 miliardów nowych aplikacji na nasze smartfony. Wydamy też na nie 157 miliardów dolarów, co daje wzrost o 97% w stosunku do danych z 2017 roku. Przeciętny użytkownik smartfona spędza przed jego ekranem około 3 godziny 45 minut dziennie i preferuje doświadczenia mobilne od webowych.

Czy kiedykolwiek wpadł Ci do głowy pomysł stworzenia aplikacji mobilnej?

Nieważne czy mowa tutaj o nowym, rewolucyjnym startupie, marce z sektora małych i średnich przedsiębiorstw czy ugruntowanej na rynku, dużej firmie. Każdy, kto stał przed stworzeniem swojego rozwiązania mobilnego, zastanawiał się, ile kosztuje zbudowanie aplikacji mobilnej.

W tym artykule omawiamy koszt aplikacji mobilnej, co się na niego składa, jak dobór funkcjonalności determinuje dalsze działania i z jakich osób składać się może Twój potencjalny zespół. Na koniec pokazujemy tabelę z orientacyjnie wyliczonym kosztem stworzenia aplikacji mobilnej. Pamiętaj jednak, że tylko po ustaleniu wszystkich wytycznych będziesz w stanie uzyskać dokładną estymację i jest to tabela jedynie poglądowa.

Technologiczne aspekty wpływające na koszt developmentu aplikacji

Czynników, które determinują koszt aplikacji mobilnej, jest wiele. Podstawą do stworzenia estymacji danego projektu jest wybranie technologii, w której apka będzie tworzona. Najistotniejszym wyborem jest ten pomiędzy technologiami natywnymi i cross-platformowymi. Doświadczona firma programistyczna powinna zaoferować więcej niż jedną opcję do wyboru. Warto jednak znać różnice pomiędzy nimi i wiedzieć, dlaczego mają one znaczenie.

Aplikacje natywne vs. aplikacje cross-platformowe vs. Progressive Web Apps

Istnieje szereg technologii, dzięki którym Twoja aplikacja może pojawić się na rynku. Każda z nich ma swoje mocne i słabe strony, jednak konkurencyjnych rozwiązań jest „zaledwie” kilka.

Rozwiązania natywne w budowaniu aplikacji mobilnych

Na chwilę obecną aplikacje natywne dominują rynek. Tworzy się je z przeznaczeniem na daną platformę mobilną – Android lub iOS (dostarczanych przez Google i Apple). Nie zmienia to faktu, że technologie wykorzystywane do ich stworzenia z biegiem lat także się zmieniają. Z Objective-C oraz Javy, które dominowały kilka lat temu, programiści przeszli do Swift (iOS) oraz Kotlin (Android) będących obecnie standardem w developmencie natywnym. Aplikacje natywne pozwalają na stworzenie kodu niskiego poziomu, który daje lepszą kontrolę nad tworzonym środowiskiem, stąd ciągła popularność tego rozwiązania.

Rozwiązania wieloplatformowe w budowaniu aplikacji mobilnych

Aplikacje cross-platformowe są teraz na topie. W 2018 roku liderem rynku był React Native od Facebooka, ale wyprzedził go stworzony przez Google Flutter, który jest obecnie uznawany za wiodącą technologię dla takich aplikacji. Technologie te są obecne na rynku już jakiś czas, a w ostatnich latach zyskały popularność dzięki świeżemu podejściu do tworzenia rozwiązań mobilnych.

Kiedy tworzymy aplikację przy użyciu Fluttera lub dowolnej innej technologii wieloplatformowej, oprogramowanie jest od razu dostępne zarówno na iOS, jak i na Androidzie – ponieważ tworzy się tylko jedną bazę kodu.

PWA (Progressive Web Apps) w budowaniu aplikacji

Trzecim bardzo popularnym rozwiązaniem wykorzystywanym do tworzenia aplikacji mobilnych są aplikacje PWA. Progressive Web Apps nie są aplikacjami natywnymi, jako że nie kompilują się do konkretnej platformy (Android lub iOS). Są to aplikacje stworzone w technologiach dedykowanych dla rozwiązań webowych, których użytkowanie staje się wygodne z pomocą przeglądarek zainstalowanych na smartfonach.

Typy funkcjonalności w aplikacjach mobilnych

Koszt tworzenia aplikacji może się różnić w zależności od liczby funkcjonalności i ich złożoności. Czy Twój produkt to prosta aplikacja z jedną główną funkcją, czy kompleksowe oprogramowanie z opcją zakupów, reklamami i dodatkowymi wyróżnikami? A może chcesz coś dodać do istniejącego już produktu? To wszystko wpłynie na stawkę godzinową zespołu i czas trwania projektu.

Dla przykładu, funkcje typu powiadomienia push lub moduły oparte na GPS mogą być znacznie łatwiejsze do opracowania przy użyciu natywnych technologii. Oznacza to osobną aplikację dla Google Play i App Store zamiast jednego produktu wieloplatformowego. Koszt budowy takiej aplikacji mobilnej będzie nieco wyższy. O ile dokładnie?

Którą technologię mam wybrać do stworzenia aplikacji mobilnej?

Wybór odpowiednich technologii jest kluczowy, aby z sukcesem stworzyć projekt aplikacji mobilnej. Ponieważ nie ma rozwiązania lub frameworka, które pasowałyby do każdego projektu, decyzja powinna być oparta o indywidualne wymagania.

Głównymi powodami, dla których warto rozważyć wybór frameworków wieloplatformowych, takich jak Flutter, są niższe koszty i szybszy development. Dzięki jednej bazie kodu design, kodowanie i utrzymanie aplikacji stają się prostsze do zorganizowania. Nie wierz jednak w marketingowe obietnice, że Flutter może obniżyć koszty produkcji o 50% – to mit. Po kilku latach pracy w tej technologii możemy stwierdzić, że została ona dopracowana i ugruntowała swoją pozycję na rynku. W wielu przypadkach będzie to dobry wybór, zwłaszcza dla prostych produktów, projektów ewoluujących w czasie i MVP.

Natywne technologie dla iOS i Androida zawsze będą miały istotne znaczenie w tworzeniu aplikacji mobilnych. Są one stale rozwijane i udoskonalane. Stosowanie ich w projektach otwiera drogę do praktycznie nieograniczonych możliwości. W przypadku ambitnych projektów o wysokich wymaganiach dedykowane SDK oferują najwyższą jakość.

Porównanie kosztów – rozwiązania natywne vs. rozwiązania cross-platformowe

Rozwiązania natywne

Rozwiązania Flutterowe

Porównanie cen

Jak poszczególne role w projekcie wpływają na jej koszt

Skład zespołu developerskiego to kolejny istotny czynnik, który może wpłynąć na finalny koszt aplikacji. Każda obecna w nim osoba jest odpowiedzialna za inne zadania, a wszystkie mają jeden cel – dostarczyć idealną aplikację mobilną, która spełni Twoje oczekiwania i podbije serca Twoich klientów.

Kto więc jest zaangażowany w tworzenie aplikacji mobilnych?

Warsztaty UX/UI i design aplikacji

Wszyscy zawsze dyskutują o technologiach, ale bardzo ważnym punktem tworzenia aplikacji mobilnych jest ich wygląd. 10-15 lat temu najważniejsze było to, co dany produkt potrafił zrobić i to, żeby funkcjonalności działały odpowiednio. Możliwości danego produktu są wciąż istotne, ale ważniejsze jest dopasowanie go do konkretnej grupy odbiorców, ich zachowań, oczekiwań i tym podobnych. Dlatego też śmiało możemy powiedzieć, że żyjemy w erze UX designu. To ma szczególne znaczenie w przypadku budowania aplikacji mobilnych. Z tego powodu wierzymy w umacniające się znaczenie designu UX i UI oraz wzrost zapotrzebowania na takie usługi.

Dlatego też w itCraft wiele projektów, które zaczynamy, rozpoczynamy od warsztatów UX Design. Warsztaty z klientem, pozwalają na identyfikację potrzeb biznesowych, analizę konkurencji, zdefiniowanie funkcjonalności rozwiązania mobilnego, ale także jego MVP (Minimum Viable Product) oraz plan na dalszy rozwój aplikacji. Musimy w pełni zrozumieć przeznaczenie aplikacji, którą będziemy tworzyć – dlatego takie warsztaty są idealną okazją na wstępną walidację produktu jako całości oraz jego poszczególnych elementów.

Cena warsztatu to 2500 USD. Jest on podstawą do określenia zakresu projektu, potrzebnych funkcjonalności, stworzenia planu produkcji i zaprojektowania UI oraz UX. Pierwsze warsztaty to zwykle dwa dni sesji na żywo lub online, po których prace są kontynuowane offline. Przygotowywana jest wstępna architektura systemu, przeprowadza się analizę biznesową w celu stworzenia dokumentacji user stories oraz przewidzenia wszelkich “zależności” (np. API podmiotów zewnętrznych). Ten proces zajmuje około 5 dni.

Każdy z tych etapów pozwala nam również bardziej szczegółowo oszacować koszt stworzenia aplikacji. Po warsztatach klient otrzymuje kompletną dokumentację techniczną niezbędną do rozpoczęcia projektu.

Project manager – kluczowa rola dla komfortowej współpracy

Możesz się zastanawiać, jaki wpływ na koszt tworzenia aplikacji ma project manager. Odpowiedź brzmi: znaczący. Doświadczona firma programistyczna zawsze zapewnia każdemu klientowi dedykowanego specjalistę zarządzającego projektami, zwykle specjalizującego się w metodyce Agile Scrum.

Project manager jest integralną częścią zespołu tworzącego aplikację. Do obowiązków tej osoby należy między innymi organizacja zadań, komunikacja z product ownerem oraz reagowanie na nieprzewidziane problemy. Odpowiedni Project Manager, który kontroluje prace projektowe, pozwala Ci spać spokojnie i nie martwić się o proces tworzenia aplikacji. Co ważne, oszczędzasz też budżet – bo Twoim zespołem kieruje doświadczony pracownik, a programiści wiedzą, co mają robić.

Czy zapewnienie jakości jest niezbędne do stworzenia aplikacji mobilnej?

Oczywiście i zawsze warto uwzględnić testy w planie projektu. To kluczowa część developmentu, a jeśli chodzi o koszt – zawsze warta inwestycji. Z pewnością zapłacisz więcej za kontrolę jakości, ale w ostatecznym rozrachunku zaoszczędzisz pieniądze. Zapobieganie błędom i wczesne wykrywanie usterek oznacza znacznie mniejsze wydatki na utrzymanie aplikacji po jej wydaniu.

Tworzenie aplikacji z mnóstwem nowych funkcji to skomplikowany proces składający się z wielu kroków, dlatego zawsze testujemy oprogramowanie od samego początku – zgodnie z najlepszymi praktykami i metodami.

Konsultacje – gdy potrzebujesz dodatkowego wsparcia

Tworzenie aplikacji mobilnej wymaga radzenia sobie z nieprzewidzianymi przeszkodami i problemami. Konsultacje to doskonały sposób na szukanie przyczyn i rozwiązań. Możesz je zamówić u swojego dostawcy (jeśli oferuje taką usługę) lub firmy zewnętrznej. Dzięki analizie biznesowej, weryfikacji pomysłów i dostosowaniu strategii możesz zoptymalizować koszty tworzenia aplikacji oraz podejmować decyzje na podstawie danych i doświadczeń, a nie jedynie założeń.

W itCraft oferujemy analitykę biznesową i inne rodzaje konsultacji każdemu zainteresowanemu klientowi – bez względu na to, czy posiadasz już jakieś oprogramowanie, czy chcesz je dopiero zbudować wraz z naszym zespołem.

Jaki jest koszt zatrudnienia zespołu developerów?

To kolejny złożony temat, który opisaliśmy w osobnym artykule. Jeżeli chcesz zbudować aplikację, korzystając z usług firmy znajdującej się w innym rejonie świata (np. w Europie Wschodniej), cena za godzinę może mocno się różnić, w zależności od wybranego kraju i kilku innych czynników. Outsourcing i staff augmentation stały się standardowymi praktykami w developmencie aplikacji mobilnych i są często wykorzystywane w optymalizacji kosztów. Na przykład, można nawiązać współpracę z firmą z Polski z wieloma utalentowanymi, wykwalifikowanymi i pracowitymi specjalistami na pokładzie. Różnica w kursie walut pozwala zatrudnić zespół tworzący wysokiej jakości produkty przy niższym budżecie. Jeżeli chcesz stworzyć apkę w 2022 roku – rozważ outsourcing całego zespołu lub uzupełnienie wewnętrznego zespołu ekspertami IT.

Zapoznaj się z naszym artykułem o outsourcingu, który porównuje koszty tworzenia aplikacji mobilnych w poszczególnych lokalizacjach. Opisuje on, jak wygląda branża w różnych regionach świata, jak kształtują się w nich ceny, gdzie można znaleźć najlepszy zespół i jakie modele współpracy warto wziąć pod uwagę. Dowiedz się więcej: Co to jest Outsourcing IT i na czym polega?

Ile kosztuje zbudowanie aplikacji mobilnej?

Po przejrzeniu wielu materiałów na ten temat można dojść do wniosku, że odpowiedź zawsze będzie brzmiała: „To zależy”. Tak też rzeczywiście jest, bo nie ma jednej uniwersalnej ceny w tworzeniu aplikacji. Nie ma też idealnego szablonu, który Ci ten koszt wskaże. Możesz skontaktować się z nami i poprosić o wycenę – a my przedstawimy Ci szacunkowe koszty realizacji Twojego pomysłu.

My się jednak wyzwań nie boimy, dlatego chcielibyśmy chociaż nakreślić potencjalne koszty i wskazać, na czym się one opierają. Przede wszystkim możemy przekierować Cię do naszego cennika aplikacji mobilnych, w którym bardziej szczegółowo opisujemy, jak my się rozliczamy i od czego zależy cena aplikacji. Podajemy także przykłady różnych produktów cyfrowych i dedykowanych im zespołów, aby pokazać, jak kształtuje się cena dla każdego z nich. W dalszej części artykułu przeanalizujemy istniejące rozwiązania, aby pokazać, ile kosztowałoby zbudowanie tego typu aplikacji oraz różne czynniki, które mogą wpłynąć na ich koszt.

Przykładowe wyceny realizacji popularnych rodzajów rozwiązań mobilnych

Poniżej prezentujemy kilka wycen najpopularniejszych przykładowych projektów. Wiele podobnych aplikacji mieliśmy okazję realizować i poniższe estymacje budżetów bazują na naszym doświadczeniu projektowym. W każdym z przykładów przyjmujemy następujące założenia:

Każdy projekt realizowany jest od podstaw, rozpoczynając od etapu warsztatów i projektu UX/UI.

Kod źródłowy budowany jest od zera, bazując jedynie na popularnych bibliotekach open-source.

Zespół pracuje w metodologii Agile Scrum wraz z Product Ownerem po stronie zamawiającego.

Wielkość i zaangażowanie zespołu jest zoptymalizowana pod kątem alokacji odpowiednich członków zespołu w czasie (realizacja przez firmę zewnętrzną – outsourcing).

Wyceniania jest realizacja całego projektu, implementacja wszystkich komponentów wyróżnionych w podsumowaniu danego projektu, wraz z czasem na testy oraz przygotowanie aplikacji do wdrożenia.

Ile kosztuje przygotowanie aplikacji typu taxi?

Aplikacje typu Uber służące do zamawiania taksówek lub przewozu osób zdobyły w ostatnich latach wielką popularność – przede wszystkim dzięki sukcesowi Ubera. Na rynku pojawiło się bardzo wiele produktów oferujących podobną usługę. Również korporacje taksówkarskie rozpoczęły budowę własnych rozwiązań, żeby konkurować z liderami rynku takimi jak Uber, Lyft, Bolt czy Grab.

Budowa podobnej aplikacji jest skomplikowanym przedsięwzięciem, gdyż wymaga integracji wielu komponentów. Najważniejsze z nich to:

Aplikacja mobilna dla klientów taksówek (Android & iOS),

Aplikacja mobilna dla kierowców przyjmujących zlecenia (Android & iOS),

Aplikacja webowa dla klientów – portal klienta, w którym klient ma dostęp do swojego profilu, ustawień, faktur etc. (front-end web),

Aplikacja webowa dla kierowców – portal kierowcy, w którym ma dostęp do raportów rozliczenia, profilu, ustawień etc. (front-end web),

Aplikacja webowa dla administratora – portal administratora, w którym administrator zarządza całym system,

Aplikacja back-end do zarządzania przyjmowaniem i rozdzielaniem zleceń (back-end, API).

Szerzej architekturę takiego rozwiązania opisaliśmy w artykule: How much does it cost to build an app like Uber?

Ile kosztuje przygotowanie aplikacji z funkcjami społecznościowymi?

W przypadku aplikacji społecznościowej typu Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest czy LinkedIn – rodzaj funkcji i ich ilość ma kluczowe znaczenie. Część mechanizmów platform social media oparta jest na machine learningu. Na przykład, funkcjonalności takie jak rozpoznawanie twarzy, rekomendowanie treści do udostępniania i osób do obserwowania, wyświetlanie treści na tablicy użytkownika na podstawie preferencji obliczonych dedykowanym algorytmem i wiele innych korzystają właśnie z tej technologii.

Aplikacje mediów społecznościowych muszą być odpowiednio skalowalne, gdyż zazwyczaj korzystają z nich tysiące (a nawet miliony) użytkowników. Przechowywanie treści i danych osobowych w sposób bezpieczny, przy jednoczesnym zachowaniu wydajności również jest nie bez znaczenia.

TikTok to doskonały przykład aplikacji społecznościowej, która w ciągu ostatnich dwóch lat zyskała ogromną popularność wśród młodych ludzi na całym świecie. Kolejną ciekawą platformą jest Clubhouse, który był na językach na początku 2021 roku. Sprawdź nasz artykuł na ten temat: Ile kosztuje stworzenie aplikacji typu Clubhouse?

Ile kosztuje przygotowanie aplikacji do rezerwacji usług?

Aplikacje do rezerwowania usług i umawiania wizyt to niezwykle szeroki temat. Obecnie są one wdrażane w niemal wszystkich branżach, ale główni beneficjenci to przede wszystkim:

Branża turystyczna (hotele, apartamenty, bilety na samoloty czy pociągi)

Branża beauty (wizyty u fryzjerów, kosmetyczek)

Branża przewozu osób (wspomniany Uber i tym podobne)

Branża gastronomiczna (zamawianie jedzenia do domu, rezerwacje stolików w restauracjach)

Branża rozrywkowa (bilety do kin, teatrów i na koncerty)

I wiele innych.

Co ważne, w przypadku tego typu aplikacji nie mamy jednolitego trendu – część marek stawia na aplikacje mobilne, inne preferują rozwiązania webowe, niektóre łączą te dwie opcje ze sobą.

Kolejnym niezwykle istotnym aspektem jest fakt, że w większości przypadków systemy rezerwacji w tych branżach już poniekąd istnieją – zazwyczaj w wersji telefonicznej. Dlatego głównym założeniem jest udostępnienie użytkownikom możliwości robienia tego samodzielnie, z dowolnego miejsca i o dowolnej porze.

Aplikacje do rezerwacji usług zyskują coraz większą popularność. Oferują one szereg benefitów, zarówno dla klienta, jak i dla usługodawcy. Estymację kosztów developmentu wraz z wyszczególnieniem rodzajów tego typu aplikacji i czynników mających wpływ na cenę przedstawiamy w naszym artykule: Ile kosztuje przygotowanie aplikacji do rezerwowania usług?

Ile kosztuje stworzenie aplikacji do streamowania audio lub video?

Wraz z rozwojem infrastruktury sieciowej, przepustowości łącz, a także przede wszystkim przepustowości internetu mobilnego (3g, 4g, 5g) nastąpił dynamiczny rozwój aplikacji mobilnych umożliwiających odtwarzanie multimediów oraz nadawanie ich bezpośrednio z telefonu.

W roku 2015 zaczęły pojawiać się pierwsze (większe) aplikacje pozwalające na tzw. live streaming video – Periscope (kupiony przez Twittera), Meerkat (zamknięty w roku 2016). Te aplikacje zyskiwały na popularności bardzo szybko – głównie dzięki równoległemu rozwojowi social mediów. Użytkownicy byli bardzo zaciekawieni możliwościami, jakie oferował coraz bardziej dostępny i niezawodny internet mobilny oraz aplikacjami mobilnymi oferującymi nadawanie wideo w czasie rzeczywistym. Dopiero po tym boomie najwięksi gracze na rynku social mediów zaczęli wdrażać swoje rozwiązania lub rozwijać istniejące.

Youtube testował funkcję live streamu już w latach 2009 oraz 2010, niestety było to zbyt wcześnie – właśnie ze względu na ograniczenia infrastruktury sieciowej. Dopiero popyt użytkowników na taką usługę spowodował, że Youtube wdrożył funkcję live streamingu do swojej głównej aplikacji mobilnej w roku 2017. Podobnie Facebook, który testował swoje rozwiązanie Facebook Live w 2016 roku, aby na początku roku 2017 stało się ono dostępne dla wszystkich użytkowników.

Dziś coraz więcej użytkowników decyduje się na publikację swoich live streamów – kanały z wieloma tysiącami subskrybentów nie są rzadkością. Niektóre z tego typu filmy były oglądane jednocześnie przez miliony użytkowników.

Koszt kluczowych funkcjonalności aplikacji mobilnych to główny czynnik wpływający na cenę finalną całego projektu. Aplikacje tego typu mogą posiadać systemy płatności, funkcje geolokacji czy streamingi łączone pomiędzy użytkownikami. Przygotowujemy artykuł na naszego bloga, w którym szczegółowo przeanalizujemy temat aplikacji live streamingowych i kosztów związanych z ich tworzeniem. Polecamy śledzić naszą stronę, aby zawsze być na bieżąco.

Ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej? Najczęściej zadawane pytania 1 Dlaczego stworzenie aplikacji mobilnej jest tak drogie? Aby stworzyć wysokiej jakości rozwiązanie, potrzeba dość szerokiego zespołu specjalistów. Od menadżera projektu, przez designerów, developerów i testerów, aż po konsultantów, analityków biznesowych i wszystkie inne osoby, które pracują nad projektem. Każda z nich ma swoją rolę, a wszystkich łączy wspólny cel – dostarczyć aplikację mobilną dopasowaną do oczekiwań klienta. Co więcej, płacimy również za doświadczenie, umiejętności i wiedzę członków zespołu. Tworzenie kodu, projektowanie, wiedza biznesowa i branżowa to coś, co dostajesz w pakiecie, gdy zatrudniasz zewnętrzny zespół IT. 2 Od czego zależą stawki godzinowe w projekcie aplikacji mobilnej? Przede wszystkim od wielkości zespołu oraz od poziomu doświadczenia każdego zaangażowanego pracownika. Więcej zapłacimy za pracę Seniora, mniej za pracownika regularnego lub Juniora. Warto jednak pamiętać, że zespół tworzony jest na podstawie wymagań projektowych. Jeżeli chcemy stworzyć zaawansowany produkt, bez ekspertów się nie obędzie. Przykładowe zespoły wraz ze stawkami i różnymi typami pracowników znajdziesz w naszej zakładce Cennik. 3 Czy da się obniżyć cenę aplikacji mobilnej? Jest to możliwe, choć nie są to bardzo znaczące obniżki. Przede wszystkim, w przypadku aplikacji mobilnych taniej wychodzi stworzenie produktu cross-platformowego niż natywnego. Wynika to z faktu, iż potrzebny nam jest tylko jeden zespół, który tworzy rozwiązanie działające na wielu systemach. Jeżeli natomiast chcemy obniżyć koszt tworzonego oprogramowania ze względu na budżet, warto zastanowić się, czy wszystkie funkcjonalności są niezbędne już na samym początku. Może się okazać, że jedna lub dwie kluczowe funkcje wystarczą, aby wypuścić produkt na rynek i z powodzeniem go wypromować. Wtedy koszt produkcji będzie niższy, a w późniejszym czasie możemy znów zainwestować w dalszy rozwój aplikacji. 4 W jaki sposób rozlicza się współpracę z software housem? W itCraft stosujemy model Time and Materials, w którym klient płaci za czas i zasoby poświęcone na pracę nad aplikacją. To bardzo korzystny sposób rozliczania – co miesiąc na fakturze widnieją wszystkie godziny przepracowane przez członków zespołu, którzy akurat byli zaangażowani w projekt. W zależności od potrzeb skład zespołu może być zmieniany, co daje dużą elastyczność i pozwala wprowadzać zmiany, kiedy zajdzie taka potrzeba. W zakładce Cennik możesz sprawdzić nasze estymacje dotyczące długości różnego rodzaju projektów oraz przewidywanej ceny.

Podsumowując – koszt stworzenia aplikacji mobilnej w 2022 roku

Jako doświadczony software house zdajemy sobie sprawę, że koszt developmentu aplikacji mobilnych i webowych jest uzależniony od wielu czynników – od branży, przez rodzaj i ilość funkcjonalności aż po technologię wykonania. Oczywiście na podstawie wcześniejszych projektów jesteśmy w stanie podać przykładowe estymacje, którymi chętnie dzielimy się w naszych artykułach na blogu. Warto jednak pamiętać, że każdy projekt ma swoje indywidualne założenia i potrzeby – i to zawsze bierzemy pod uwagę w naszej pracy. Najlepszym sposobem, aby dowiedzieć się, ile może kosztować stworzenie aplikacji mobilnej danego typu, jest skontaktowanie się z firmą zajmującą się tworzeniem oprogramowania i opowiedzenie jej o swoim projekcie. Zachęcamy do odezwania się do nas – chętnie porozmawiamy o potrzebach biznesowych i zaproponujemy adekwatne rozwiązania dopasowane do rodzaju aplikacji i potrzeb Twoich potencjalnych klientów. Stwórz z nami aplikację mobilną w 2022 roku!

Cennik aplikacji mobilnych - poznaj koszt tworzenia aplikacji mobilnej

Stosujemy formę rozliczeń fixed price (ustalona z góry cena) oraz time&material (płatność za przepracowane godziny).

Fixed price to forma rozliczenia na podstawie stałej, umówionej kwoty za konkretny zakres funkcjonalności. Jest to najlepsze rozwiązanie dla dużych i małych przedsiębiorstw, które są zdecydowane jakie funkcjonalności ma posiadać ich aplikacji mobilna czy webowa i dysponują konkretnym budżetem.

Time&material to tworzenie aplikacji mobilnej na podstawie ustalonej stawki godzinowej i zakresu działań, który nie jest dokładnie sprecyzowany lub może być wielokrotnie modyfikowany. Jest to najlepsze rozwiązanie dla startupów, ze względu na pojawiające się w trakcie tworzenia projektu liczne zmiany i udoskonalenia oraz kontrolę nad dostępnym budżetem.

To w jaki sposób będziemy się rozliczać zawsze zależy od rodzaju projektu oraz preferencji klienta.

Jarosław Kułak
Jarosław Kułak

Leave a Comment