Środowisko pracy

Zanim zaczniesz programować w C++ musisz zdecydować się na konkretne środowisko programistyczne, w jakim będziesz pracował. Środowisko programistyczne to program, który pozwala Ci pisać kod źródłowy a następnie w wygodny sposób ten kod uruchamiać. Środowisko programistyczne przypomina zaawansowany edytor tekstu z udogodnieniami związanymi z danym językiem programowania, dla jakiego zostało stworzone.

Wybór środowiska programistycznego

Środowisko programistyczne to rozbudowany edytor tekstu, z wieloma funkcjami pomagającymi w programowaniu. Można powiedzieć, że jest to edytor tekstowy z wbudowanymi komendami służącymi do uruchamiania Twoich programów, oraz kilkoma innymi usprawnieniami.

Najbardziej popularne środowiska programistyczne dla C++ to:

Microsoft Visual Studio – zaawansowane środowisko używane przez profesjonalnych programistów (płatne, ale jest też wersja darmowa)

– zaawansowane środowisko używane przez profesjonalnych programistów (płatne, ale jest też wersja darmowa) Code::Blocks – dość proste środowisko, idealne do nauki programowania, często używane na maturach z informatyki (darmowe)

– dość proste środowisko, idealne do nauki programowania, często używane na maturach z informatyki (darmowe) Visual Studio Code – dość nowe, bardzo intuicyjne środowisko programistyczne z wieloma funkcjami, niestety wymaga dodatkowej konfiguracji zanim będziesz mógł zacząć pracę (darmowe)

– dość nowe, bardzo intuicyjne środowisko programistyczne z wieloma funkcjami, niestety wymaga dodatkowej konfiguracji zanim będziesz mógł zacząć pracę (darmowe) Dev-C++ – stare i niestety ciągle popularne, stanowczo odradzam używania tego środowiska (darmowe)

Na potrzeby kursu idealny do nauki będzie Code::Blocks i to właśnie w nim będę pisał wszystkie programy.

Instalacja Code::Blocks

Code::Blocks jest darmowym środowiskiem programistycznym, działającym na systemach Windows oraz Linux. Aktualnie wspierane są wszystkie wersje systemu Windows. W celu pobrania programu wchodzimy na stronę i pobieramy dedykowaną dla naszego systemu.

Bardzo ważne aby pobrać wersję instalacyjną o nazwie Zawiera ona MinGW czyli kompilator języka C++. Pobierając inną wersję instalacyjną nie będziesz mógł uruchomić żadnego napisanego przez siebie programu.

Instalacja programu jest bardzo prosta i intuicyjna, nie wymaga żadnej dodatkowej konfiguracji. Wystarczy akceptować wszystkie regulaminy, a po instalacji środowisko będzie gotowe do pracy.

Problemy z wykryciem MinGW

Jeżeli Twoja wersja Code::Blocks ma problemy z wykryciem kompilatora języka C++ (MinGW) oznacza to prawdopodobnie brakujące wpisy w zmiennych środowiskowych.

Najłatwiej naprawić Code::Blocks resetując ustawień środowiska programistycznego. W tym celu kliknij myszką na Settings -> Compiler.. i kliknij przycisk Reset defatults. Pojawi się kilka komunikatów, wszystkie musisz potwierdzić. W tym momencie Code::Blocks sam wykryje i ustawi MinGW.

Utworzenie nowego projektu

Po instalacji CB utwórz nowy projekt typu C++. W tym celu kliknij na File -> New -> Project. Z listy projektów wybierz Console application. W następnym oknie wybierz język C++. Uzupełnij wszystkie pola takie jak nazwa projektu i lokalizacja, gdzie zostanie zapisy.

W zakładce odpowiedzialnej za kompilator nie zmieniaj żadnych ustawień, domyślnie powinien być wybrany GNU GCC Compiler. Gratulację, udało Ci się utworzyć pierwszy projekt!

Interfejs Code::Blocks

Oto podstawowy wygląd środowiska Code::Blocks:

Na powyższym obrazku zaznaczyłem najważniejsze elementy środowiska:

pliki projektu – czyli pliki z kodem źródłowym Twojego programu

kod programu – miejsce, gdzie piszesz kod

błędy kompilacji – bardzo ważna sekcja, w której wyświetlą się wszystkie błędy w Twoim kodzie. Dopóki ich nie naprawisz nie uruchomisz programu

kompilacja – trzy przyciski, pierwszy kompiluje program, drugi uruchamia program, trzeci robi obydwie akcje jednocześnie

To już wszystko! Zapraszam Cię do kolejnej lekcji: pierwszy program.

Oprogramowanie IDE (zintegrowane środowisko programistyczne)

Biblioteki DHTMLX zawierają różne komponenty JavaScript do tworzenia bogatych aplikacji internetowych: pakiet zawiera ponad 20 widżetów UI, takich jak siatka, kalendarz, formularz, układ itp., wykres

Gantta i harmonogram do tworzenia aplikacji do zarządzania projektami, bibliotekę diagramów, tabelę przestawną, skarbiec i arkusz kalkulacyjny. Wszystkie produkty DHTMLX to czyste komponenty JavaScript z bogatym i konfigurowalnym interfejsem API, z możliwością dostosowania i edycji, z obsługą wszystkich technologii po stronie serwera i po stronie klienta, które działają równie dobrze we wszystkich głównych przeglądarkach.

Facebook wybrał Visual Studio Code jako domyślne środowisko programistyczne

Inżynierowie Facebooka piszą miliony linijek kodu. W firmie nie ma obowiązującego środowiska programistycznego. Niektórzy używają vim, inni Emacs, jednak więcej korzysta z wewnętrznego, zunifikowanego środowiska o nazwie Nuclide. W ubiegłym roku Facebook poinformował swoich programistów, że będzie przechodził z Nuclide na Visual Studio Code. Zmiana ta już nastąpiła i objęła całą firmę.

Nuclide zaczynał jako zestaw open-source'owych pakietów zbudowanych w oparciu o edytor Atom. Facebook dostarczył swoim deweloperom zestaw funkcjonalności wspierających ich typ pracy oraz używane w firmie języki programowania. W 2018 roku Nuclide przestał być rozwijany, jednak do tej pory był wewnętrznie używany. Pod koniec roku Facebook zapowiedział jego porzucenie na rzecz VS Code. Wielu programistów zakończyło już migrację funkcjonalności Nuclide, a także wprowadziło do nowego IDE firmowe rozszerzenia. VS Code jest już szeroko używany w firmie w fazie beta.

Visual Studio Code to bardzo popularne narzędzie programistyczne, świetnie doinwestowane i wspierane przez Microsoft oraz społeczność open source. Działa na macOS, Windows i Linux, a także ma silny i dobrze zdefiniowany API rozszerzeń, który pozwala nam dalej budować ważne możliwości wymagane dla rozwoju na dużą skalę, który ma miejsce w firmie. Visual Studio Code to platforma, której możemy bezpiecznie powierzyć przyszłość naszej platformy programistycznej.

— Joel Marcey, Facebook

Choć programiści Facebooka mają zainstalowane Visual Studio Code lokalnie, na swoich laptopach, to większość pracy odbywa się bezpośrednio na indywidualnie rezerwowanych serwerach w firmowych centrach danych. Dostęp do kodu na tych serwerach musi być bezproblemowy. Odkąd Microsoft wypuścił rozszerzenia zdalne dla VS Code, programowanie zdalne stało się wyraźnym trendem. Facebook nie tylko korzysta z tych możliwości, ale również ogłasza partnerstwo z Microsoftem, któremu pomoże w dalszym udoskonalaniu i skalowaniu rozszerzeń programowania zdalnego.

Jarosław Kułak
Jarosław Kułak

Leave a Comment