Mitsubishi Electric Factory Automation

Krótszy czas wdrożenia programu oraz uproszczona instalacja i konfiguracja systemu, to dwie, spośród najbardziej pożądanych cech dzisiejszych rozwiązań w zakresie automatyki przemysłowej.

Opracowanie koncepcji MELSOFT pozwoliło osiągnąć takie cele, jak szybki dostęp, otwarta wymiana danych, przejrzystość projektu oraz maksymalnie przyjazna obsługa. W wyniku tego powstała cała rodzina wydajnych, zintegrowanych narzędzi programowych, które pozwalają szybko i niezawodnie produkować solidne rozwiązania programistyczne.

Programowanie

Adobe Dreamweaver CC 21.1.15413

Dreamweaver CC jest profesjonalnym rozwiązaniem do tworzenia zaawansowanych stron i aplikacji internetowych. Od wielu lat jest edytorem należącym do ścisłej czołówki tego typu oprogramowania, który łączy wizualizację tworzonego projektu wraz ze wsparciem dla technologii ColdFusion, PHP5, ASP, ASP.NET, JSP i AJAX(dzięki wykorzystaniu platformy Spry).

Najlepsze narzędzia: programowanie bez kodowania

Programy no code i low code sprawdzą się szczególnie w rękach początkujących młodych programistów. Jeśli zamierzamy wprowadzić dziecko w świat programowania, dobrym punktem wyjścia jest Scratch. Nieco bardziej zaawansowani mogą skorzystać z GDevelop, który pozwala tworzyć ciekawe gry, także na systemy mobilne.

Stencyl - szybkie tworzenie gier

Stencyl to narzędzie do tworzenia prostych gier, które nie wymaga od użytkownika znajomości programowania. Proces projektowania gry polega na przeciąganiu gotowych elementów i scenariuszy zdarzeń i przypomina sprawdzone rozwiązanie tworzenia gry z klocków znane z projektu Scratch. W programie mamy do dyspozycji wbudowany zestaw grafik oraz narzędzia znane z edytorów graficznych, które ułatwiają tworzenie oprawy graficznej gry. Gry stworzone w Stencylu można publikować na platformach iOS (iPhone/iPad), Android, Windows, Mac, Linux, Flash, HTML5. Podstawowa, darmowa wersja Starter pozwala na bezpłatne publikowanie gier internetowych/HTML5 z brandingiem Stencyl wyświetlanym przed grą jako ekran powitalny.

Korzystamy z programu

1. Po zainstalowaniu i uruchomieniu aplikacji warto kliknąć na dolnym pasku na Start Crash Course. Będziemy mogli pobrać niezbędne zasoby do przejścia szybkiego wprowadzającego poradnika.

2. Następnie dodajemy zasoby, klikając na Import game i wskazując pobrany plik. Zostanie on dodany do zakładki Kits.

3. Możemy wykonywać kolejne instrukcje, ucząc się tworzenia gier w programie Stencyl, możemy również pobrać gotowe próbki gier i dalej je rozwijać wedle własnego uznania.

4. Po utworzeniu gry w zakładce Scenes tworzymy nową scenę, którą następnie w edytorze graficznym dopasowujemy do naszych potrzeb i możemy rozpocząć dodawanie do niej kolejnych elementów.

5. Po dodaniu wszelkich elementów możemy rozpocząć testowanie gry, klikając na Test Game w prawym górnym rogu.

6. Pojawi się małe okno z naszą grą, w którą będziemy mogli grać na naszym urządzeniu.

Scratch - programowanie dla najmłodszych

Scratch to najpopularniejsze darmowe narzędzie edukacyjne stworzone z myślą o nauczaniu dzieci i młodzieży podstaw programowania. Za jego pomocą można łatwo tworzyć inter­aktywne historyjki, animacje, gry i muzykę. Programowanie odbywa się w sposób wizualny – elementy języka mają kształt puzzli odzwierciedlających popularne instrukcje programistyczne – układając je w określonym porządku, tworzymy kod przypisany określonemu obiektowi. Generowany świat jest tylko w 2D. Do pracy z programem nie jest wymagana znajomość żadnego języka programowania i jest wiele samouczków pokazujących podstawy.

Pierwsze kroki

1. Po uruchomieniu programu od razu możemy przejść do tworzenia animacji. Po lewej stronie mamy dostępne zakładki z gotowymi instrukcjami, pośrodku jest puste pole na nasz kod, a po prawej – miejsce do testowania stworzonych gier.

2. Każdy z dodanych do środkowego ekranu bloków możemy dowolnie przesuwać, przeciągając go myszą. Jeśli chcemy uruchomić instrukcję lub blok połączonych instrukcji, wystarczy na niego kliknąć.

3. Jeżeli dopiero zaczynamy przygodę ze Scratchem, warto kliknąć na górnym pasku na Samouczki.

Tworzymy grę – odbijanie piłki

1. W celu utworzenia prostej gry wystarczy wykonać zaledwie kilka kroków.

2. Dobrze jest zacząć od utworzenia tła naszej gry – klikamy w prawym dolnym rogu na symbol dodania w polu Scena.

3. Z dużej listy dostępnych scen wybieramy jedną. Zmiany będą od razu widoczne w oknie podglądu. Następnie musimy dodać duszka, na przykład piłkę.

Klikamy w tym celu na Wybierz duszka.

4. Na tym etapie najlepiej usunąć duszka Scratcha – nie będzie on nam potrzebny. Należy kliknąć na niego, a następnie na symbol kosza.

5. Dodajemy bloki, które będą służyły do kontrolowania zachowania piłki. Pierwszy blok odpowiada za zdarzenie – kiedy klikniemy na zieloną flagę, rozpocznie się sekwencja poniżej. Następnie mamy blok kontroli – zawsze, czyli nieskończona pętla, w ramach której wykonywana będzie instrukcja odpowiedzialna za poruszanie piłki.

6. Dodajemy duszka naszej paletki.

7. Zaznaczamy paletkę i dodajemy jej instrukcję blokową – po kliknięciu na zieloną flagę paletka będzie poruszać się w pozycji pionowej powiązanej bezpośrednio z kursorem myszy. Należy do instrukcji z kategorii Ruch – ustaw x na wstawić instrukcję z kategorii Czujniki – x myszy.

8. Na tym etapie piłka porusza się sama, a my mamy kontrolę nad paletką. Jednak piłka przelatuje nad paletką i nic się nie dzieje. Musimy dodać kod do duszka piłki, który będzie odpowiedzialny za zachowanie piłki przy zderzeniu z paletką. Wybieramy piłkę i dodajemy kolejną instrukcję blokową.

Możemy jeszcze dostosować kolor naszej paletki do tła, możemy dodać kolejny element – linię, której przekroczenie będzie oznaczało koniec gry.

GDevelop - zaawansowane narzędzie

GDevelop to darmowe narzędzie open source do tworzenia prostych, casualowych gier, takich jak platformówki, zręcznościowe, strzelanki czy gry mobilne. Budowanie gry w GDevelop nie wymaga znajomości programowania. Całą grę można stworzyć, używając prostych zdarzeń, łącząc akcje z warunkami, które muszą być spełnione, aby akcja została wykonana. Zarówno warunki, jak i akcje wybieramy z pewnej ograniczonej puli, po czym konfigurujemy je w odpowiedni sposób – wszystko odbywa się intuicyjnie i instynktownie. Gry stworzone w GDevelop mogą działać na dowolnej platformie – można je wyeksportować jednym kliknięciem i opublikować w wielu różnych serwisach. Program pozwala również tworzyć aplikacje mobilne.

Zmieniamy język na polski

GDevelop domyślnie uruchamia się w angielskiej wersji. Możemy zmienić język na polski (stopień dokładności tłumaczenia to 84 procent).

1. Po uruchomieniu programu klikamy w dolnym prawym rogu na symbol kuli ziemskiej z dopiskiem EN.

2. Następnie klikamy na English i wybieramy z listy język polski.

3. Zmiana języka wyświetlania nastąpi natychmiast.

Tworzenie projektu

Zanim utworzymy grę, musimy stworzyć projekt, który będzie zawierał wszystkie jej elementy.

1. W górnym lewym rogu znajduje się przycisk Plik. Klikamy na niego, a następnie na Stwórz Nowy Projekt.

2. Otworzy się okno z wyborem projektu, możemy rozpocząć zupełnie pusty projekt i stworzyć coś od zera lub otworzyć jeden z gotowych projektów. Wybierzmy grę platformową. Wybór potwierdzamy, klikając na Otwórz.

3. Nadajemy nazwę naszemu projektowi i klikamy na Create Project.

4. Zostaje otwarty rozpoczęty projekt gry platformowej. Możemy w nim podejrzeć, jak zostały wykonane poszczególne elementy. W zakładce New scene (Zdarzenia) zobaczymy kod kryjący się za działaniem tej gry.

5. Teraz jeśli chcemy, możemy sami od zera stworzyć tak wyglądającą grę, korzystając z obszernego poradnika dostępnego na

6. W celu przetestowania gry należy kliknąć na Podgląd na górze ekranu. Pojawi się nowe okno i będziemy mogli sprawdzić rozgrywkę. Sterowanie w tej grze to strzałki oraz spacja.

Eksportujemy grę

Po zakończeniu tworzenia gry czas zaprezentować ją innym. Możemy wykorzystać możliwość eksportu w formie linku i wystawić grę na stronie internetowej do testowania lub utworzyć faktyczną grę w formie osobnej paczki, która będzie działać na dowolnym komputerze, a nawet na urządzeniu mobilnym.

1. Gdy gra będzie gotowa, klikamy na górnym pasku na Plik, Eksport.

2. Następnie klikamy na Build manually.

3. W kolejnym oknie wybieramy opcję Web, wskazujemy folder docelowy na plik gry i klikamy na Eksportuj jako grę HTML5.

4. Gra zostanie wyeksportowana. Żeby jednak zadziałała, musimy załadować ją na jeden z serwisów hostujących, na przykład itch.io – dopiero wtedy będzie można grać w nią przez przeglądarkę. Instrukcja ładowania zostanie wyświetlona po kliknięciu na każdy z serwisów.

Pinegrow Web Editor - edytor stron www

Pinegrow to nowoczesny edytor stron internetowych, który umożliwia szybkie tworzenie nowoczes­nych stron dzięki edytowaniu wielu stron na żywo, stylom CSS i SASS, edytorowi CSS Grid oraz obsłudze WordPressa, Bootstrapa i Tailwind CSS. Program pozwala szybko budować układ strony za pomocą przydatnych narzędzi wizualnych do dodawania, edycji, przenoszenia, klonowania i usuwania elementów HTML. Umożliwia także wstawianie wielu elementów za pomocą repea­terów oraz modyfikowanie układu wszystkich wybranych elementów jednym ruchem. Darmowa wersja próbna działa siedem dni.

Korzystamy z programu

1. Po uruchomieniu programu w pierwszym oknie podajemy nasz adres e-mail i klikamy na Get the Trial Key.

2. Następnie podajemy klucz, który otrzymamy w wiadomości e-mail, i klikamy na Start trial.

3. Teraz możemy otworzyć projekt strony, który mamy na swoim urządzeniu, lub przykładowy dostępny w Pinegrow.

4. Każdy element na stronie można edytować, od tekstu poprzez ramki, po dodatkowe przyciski. Na przykład w celu dodania alertu do strony wystarczy przejść w lewym oknie do zakładki Components i po prostu przeciągnąć jeden z alertów na obszar strony.

MIT App Inventor - tworzenie gier i apek

App Inventor to narzędzie dla osób zainteresowanych tworzeniem gier i aplikacji mobilnych na telefony z systemem Android. Program łączy możliwości profesjonalnych IDE (zintegrowanych środowisk programistycznych) z prostotą Scratcha, stanowiąc doskonałą kontynuację nauki programowania dla użytkowników, którzy poznali już Scratcha, jak również osób bardziej początkujących. Dzięki wykorzystaniu wbudowanych komponentów możemy w prosty sposób stworzyć własną grę, odtwarzacz multimedialny, stoper czy przeglądarkę internetową. App Inventor zawiera obszerny zestaw komponentów, które znacznie przyspieszają tworzenie rozbudowanych projektów.

Tworzymy gry i aplikacje

1. Wchodzimy na stronę i klikamy na Create Apps.

2. Następnie wybieramy jeden z samouczków lub klikamy na Start a blank project.

3. W głównym oknie zostanie wyświetlony widok Designer. Będziemy mogli w nim weryfikować wygląd aplikacji.

4. Po kliknięciu w prawym górnym rogu na Blocks przejdziemy do widoku znanego ze Scratcha – czyli instrukcji blokowych, które służą do bezpośredniej interakcji z aplikacją.

5. W celu przetestowania aplikacji możemy skorzystać z aplikacji dostępnej na płycie. Po jej uruchomieniu pojawi się Wiersz polecenia z informacją o oczekiwaniu na połączenie. Powinno pojawić się okno emulatora Androida. Odblokowujemy ekran i uruchamiamy aplikację AI Companion, podajemy 6-znakowy kod i możemy testować aplikację.

Jarosław Kułak
Jarosław Kułak

Leave a Comment