„W przyszłości oprogramowanie będzie miało jeden z największych wpływów na rozwój układów motoryzacyjnych i będzie jednym z kluczowych czynników różnicujących, jeśli chodzi o realizację wyższych poziomów funkcji autonomicznej jazdy. Chcemy rozwijać ten trend. Współpraca z Microsoft pozwoli nam znacznie przyspieszyć integrację i dostarczanie oprogramowania. Jest to ważne dla naszych klientów, którzy cenią sprawną współpracę i wymagają krótkich terminów dostaw w celu aktualizacji oprogramowania. Co więcej, będziemy musieli zacząć dostarczać oprogramowanie do konstrukcji, które nie będą jeszcze dostępne na rynku” – wyjaśnił dr Dirk Walliser, odpowiedzialny za badania i rozwój w ZF.

ZF połączy wówczas swoją bogate doświadczenie w obszarze oprogramowania dla przemysłu motoryzacyjnego z dodatkową przewagą znacznie szybszego tworzenia oprogramowania.

„Cyfrowe możliwości będą kluczowe dla rozwoju firm motoryzacyjnych i odróżnienia ich od konkurencji. DevOps umożliwia zespołom programistycznym i operacyjnym optymalizację współpracy między zespołami w zakresie automatyzacji, testowania, monitorowania i nieprzerwanego dostarczania przy użyciu metodologii agile. Microsoft udostępnia możliwości DevOps i dzieli się swoimi doświadczeniami z firmą ZF, aby pomóc jej stać się dostawcą usług mobilności opartych na oprogramowaniu” – powiedział Sanjay Ravi, General Manager, Automotive Industry w Microsoft.

cubiX: Zawieszenie przyszłości oparte na kodzie

Podczas targów CES 2020, ZF zaprezentuje swoją wizję rozwoju oprogramowania na przykładzie „cubiX”. Jest to komponent oprogramowania, który zbiera informacje z czujników z całego pojazdu i przygotowuje je do zoptymalizowanego sterowania aktywnymi układami zawieszenia, kierowniczym, hamulcowym i napędowym. Zgodnie z podejściem niezależnym od dostawcy, cubiX będzie obsługiwał komponenty ZF, a także komponenty innych poddostawców.

„Dzięki oprogramowaniu cubiX tworzy sieciowe funkcje zawieszenia: łącząc wiele systemów pojazdu, takich jak elektryczne wspomaganie kierownicy, aktywne sterowanie tylną osią, aktywny system tłumienia sMOTION, sterowanie układem napędowym i zintegrowane sterowanie hamulcami, cubiX może zoptymalizować zachowanie samochodu w jednym centralnym źródle. Umożliwia to nowy poziom kontroli pojazdu, a tym samym może zwiększyć bezpieczeństwo - na przykład

w niesprzyjających warunkach drogowych lub w sytuacjach awaryjnych” – powiedział dr Dirk Walliser. ZF planuje rozpocząć projekty z pierwszymi klientami w 2020 roku i będzie oferować cubiX od 2023 roku jako część całego systemu lub jako pojedynczy komponent oprogramowania.

ZF na targach CES 2020

W trakcie targów CES 2020 koncern technologiczny ZF zaprezentuje również swoje kompleksowe systemy zautomatyzowanej i autonomicznej jazdy. Na ich zaawansowaną budowę składają się czujniki, obliczeniowe moduły komputerowe, oprogramowanie oraz aktuatory.

W przypadku samochodów osobowych Level 2+ system otwiera drogę do bezpieczniejszego i wygodniejszego transportu osobistego. Nowe rozwiązania mobilności, takie jak robo-taksówki, zostały zaprojektowane do bezpiecznego działania z systemami ZF poziomu 4/5. Dodatkowo, podczas targów zostaną zaprezentowane innowacyjne zintegrowane systemy bezpieczeństwa ZF, takie jak bezpieczny kokpit SHIC (Safe Human Interaction Cockpit). Uwagę odwiedzających targi z pewnością przyciągnie również innowacyjne oprogramowanie wykorzystujące sztuczną inteligencję do zapewniania nowych funkcji oraz bardziej rozbudowane oferty mobilności.

Jarosław Kułak
Jarosław Kułak

Leave a Comment